Fra idé til handling i språkpolitikken

Hva gjøres med norsk fagspråk ved universitetene og høgskolene?

Språkrådet og Norges handelshøgskole (NHH) inviterer deg til seminar om norsk terminologi og fagspråk i universitets- og høgskolesektoren i Bergen tirsdag 26. november.

Det er gått år fire år siden ansvaret for å vedlikeholde og videreutvikle norsk fagspråk ble plassert hos sektoren selv i en ny paragraf 1-7 i universitets- og høgskoleloven.  De fleste universitetene og noen høgskoler i Norge har nå utarbeidet egne språkpolitiske retningslinjer.

I dette seminaret ønsker vi igjen å rette søkelyset mot situasjonen for norsk fagspråk i universitets- og høgskolesektoren. Har de språkpolitiske retningslinjene ført til en bedring i situasjonen for norsk fagspråk de siste par årene? Eller er presset fra engelsk fagspråk like sterkt som før?  Hvor trykker skoen, og hva kan gjøres for å virkeliggjøre innholdet i retningslinjene? Hva er resultatene fra et gjennomført mønsterpraksisprosjekt i kjemi, og kan de overføres til andre fagfelt? Hvordan er situasjonen i Sverige og Finland?  Dette er noen av spørsmålene vi vil forsøke å få svar på under seminaret.

For mer informasjon og påmelding besøk nettsiden vår: http://www.språkrådet.no/Toppmeny/Aktuelt/Seminar-om-terminologi-og-fagsprak-i-universitets–og-hogskolesektoren/

Vennlig hilsen
Språkrådets terminologitjeneste