Tidsskriftet Naturen som publiseringskanal for Master- og PhD-studenter

Master- og PhD-studenter oppfordres til å bidra med populærvitenskapelige artikler.  Naturen er Norges eldste populærvitenskapelige tidsskrift og har som mål å være et bindeledd mellom forskere og publikum ved å publisere pålitelig og leservennlig informasjon av høy kvalitet om det som går for seg i nasjonal og internasjonal naturvitenskapelig forskning.

Populærvitenskapelig formidling er en viktig del av oppgavene til en forsker.  For en student som ønsker seg en karriære innen universitets- eller høyskolesystemet vil en slik artikkel ta seg godt ut på cv´en.  Under studieforløpet gjør allerede studentene mye av det arbeidet som kan danne basis for en populærvitenskapelig artikkel.  PhD-studenter legger frem resultatene sine i en midtveisevaluering, og begge grupper må lage en avsluttende presentasjon av oppgaven.  Vi oppfordrer herved studentene til å ta dette et lite steg videre og skrive en populærvitenskapelig artikkel.  Hvis artikkelen er godt skrevet og lett tilgjengelig for den naturfaginteresserte leser, vil vi kunne trykke den i Naturen.

Veiledning for forfattere finner du her:  http://www.idunn.no/ts/natur