Egenarkivering og tilgjengeliggjøring av masteroppgaver i BORA (Bergen Open Research Archive)

Alle masteroppgaver skal som hovedregel leveres elektronisk og beståtte oppgaver bør gjøres tilgjengelig i BORA etter samtykke fra forfatter. Dette ble vedtatt i Utdanningsutvalget allerede høsten 2006.

MBI er dårligst i klassen, og har av 95 mulige kun én masteroppgave i BORA (basert på tall fra 2008-2013). Se hele oversikten her.

Fra lesesalen på MBI

BORA er det eneste stedet der masteroppgaver per i dag tilgjengeliggjøres. Universitetsbiblioteket tar ikke lenger imot trykte masteroppgaver. Det betyr at flest mulig oppgaver bør tilgjengeliggjøres i BORA, dersom andre skal ha lett tilgang til arbeidene. Masteroppgaver blir ofte lest, ikke minst av andre masterstudenter.

Fakultetets policy og dagens situasjon

Fakultetet ønsker i utgangspunkt at flest mulig masteroppgaver tilgjengeliggjøres. Dette er en viktig måte å synliggjøre fakultetets aktivitet og resultater innen forskning og undervisning.

På hele MN-fakultetet er det som regel er langt færre enn halvparten av masteroppgavene som er tilgjengelige i BORA. I enkelte fagmiljøer er det en uskreven regel ikke å publisere masteroppgaven i BORA. En av grunnene til dette er frykten for at det blir vanskelig å få publisert arbeidet i et vitenskapelig tidsskrift.

I desember 2012 drøftet fakultetets studiestyre fordeler og ulemper med tilgjengeliggjøring av masteroppgaver i BORA. Representanter fra biblioteket var til stede og kunne forklare muligheter og rettigheter, og svare på spørsmål. Biblioteket har ikke hørt om studenter som har fått problemer med publisering basert på tilgjengelig masteroppgave i BORA, men det kan i teorien skje at utgivere reagerer på dette. For studenter som skal publisere, kan det være lurt å sjekke dette med utgiver først. Dersom det blir aktuelt med publisering på et senere tidspunkt, kan oppgaven enkelt trekkes tilbake fra BORA. Det er også mulig å gjøre oppgaven tilgjengelig i BORA etter publisering.

Studentenes syn

De fleste masterstudenter har glede og nytte av å lese andre masteroppgaver. Videre er det et bidrag til rekruttering til våre gradsstudier. I høringssaken om universitetets policy uttalte Studentparlamentet et sterkt ønske om økt publisering av masteroppgaver.

Universitetsbibliotekets kompetanse og brukerstøtte

Universitetsbibliotekets informasjon om egenarkivering av masteroppgaver i BORA finnes på bibliotekets hjemmeside. Bibliotekets kontaktpersoner for BORA svarer gjerne på spørsmål om rettigheter, spesielt i forhold til eventuell publisering av masteroppgaven i vitenskapelige tidsskrift.  Masteroppgaver kan også tilgjengeliggjøres etter at de er innlevert og de kan til enhver tid trekkes tilbake fra BORA.