Science for policy: Post-normal science in practice 10-11 December

Kjære kollegaer og SVT venner,

Fra og med 1 november 2014 skal SVT ha en ny fast tilsatt som bl.a. skal undervise i vitenskapsteori og etikk ved Mat-Nat fakultetet på UiB: Jeroen van der Sluijs.

Post_normal_ symposium_plakat

Jeroen står for en type forskning som har preget SVT aktiviteter og forskning i flere år: post-normal vitenskap. Samtidig har han videreutviklet denne rammen med sin

Knowledge Quality Assessment Tool. Post-normal vitenskap har fått mye oppmerksomhet internasjonalt de siste årene. Vi siterer for eksempel Sir Peter Gluckman:

«I have come to understand that the primary functions and greatest challenges for a science adviser are providing advice not on straightforward scientific matters, but instead on issues that have the hallmarks of what has been called post-normal science [Funtowicz & Ravetz 1993]. These issues are urgent and of high public and political concern, the people involved hold strong positions based on their values, and the science is complex, incomplete and uncertain. Diverse meanings and understandings of risks and trade-offs dominate.» Sir Peter Gluckmann, Science adviser to the Prime Minister of New Zealand, 2014, in Nature vol 507.

Vi benytter derfor anledningen til å invitere til et symposium 10.-11. desember 2014 om: «Science for policy: Post-normal science in practice»

Vi har invitert en rekke nasjonale og internasjonale gjester og foredragsholdere, deriblant Silvio Funtowicz og Jerry Ravetz, som introduserte begrepet om postnormal

vitenskap tidlig på1990-tallet. Det ville glede meg om mange av våre venner og kollegaer kunne avsette tid for å delta i vårt lille symposium.

Del gjerne med andre du tror kan være interessert.

Mer informasjon om arrangementet er vedlagt.
Se også www.uib.no/svt

Beste hilsen
Sissel Småland Aasheim
på vegne av Matthias Kaiser