Nyhetsbrev fra SIU

SIU-nyhetsbrev

70 millioner til internasjonale partnerskap

SIU og Forskningsrådet lyser ut midler for å øke utveksling og utenlandserfaring for forskere og studenter på alle stadier i karrieren.

Dette skal føre til at vi får flere norske, verdensledende miljøer innen høyere utdanning, forskning og innovasjon. Søknadsfristen er 27. mai. Les mer om partnerskapsprogrammet INTPART her.

Utvikler fremtidens roboter

Mobile roboter kan gjøre landbruk og industri mer effektivt og miljøvennlig. Norske og brasilianske forskere og studenter samarbeider om å lage roboter som opererer på egenhånd.

Flere europeiske studenter til Norge

24.000 internasjonale studenter fant veien til Norge i studieåret 2013-2014. Det er dobling på ni år, og det høyeste antallet noen sinne. En av ti internasjonale studenter kommer nå fra Sverige.

Norske institusjonar er kvalitetsbevisste

Høgare utdanningsinstitusjonar i Noreg er små og ukjende i ein internasjonal marknad. Men dei er svært kvalitetsbevisste, påpeiker Daniel Guhr.

Åpne utlysninger i EØS-midlene

Ønsker din institusjon å samarbeide med Spania, Slovakia, Polen, Tsjekkia eller Romania?

Unikt norsk-japansk masteremne

Snart vil norske og japanske studenter kunne ta et felles emne i arktisk-alpin planteøkologi. – Med feltarbeid i begge land får studentene en enestående læringsmulighet, sier prosjektkoordinator Elisabeth Cooper.

I 2025 er våre læresteder internasjonale

– I 2025 er norske universiteter og høyskoler fullt ut internasjonale institusjoner som kjennetegnes av høy kvalitet på alle områder, sa statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, da han åpnet Internasjonaliseringskonferansen 2015 i Tromsø.

Frister for Frankrike-ordninger

Flere ordninger som gir studiemuligheter i Frankrike for norske elever og lærere har søknadsfrister i april.

Midler til samarbeid om idrett

Norske idrettsforbund og -klubber kan nå søke om midler for å samarbeide med partnere i Europa. Utvikle nye kurs eller treningsmoduler? Jobbe med antidoping? Gi ungdom mulighet for å kombinere idrett og utdanning? Integrere innvandrere? Mulighetene er mange.

Alf Rasmussen ny generalsekretær i UHR

SIU-direktør Alf Rasmussen har takket ja til stillingen som ny generalsekretær i UHR. Han begynner i ny stilling 1. september.

Søk EØS-midler

Erasmus+ strategiske partnerskap

Russlandsprogrammet

Trollstipend til Frankrike

Arrangement:

Informasjonsmøte partnerskapsprogrammet INTPART

Fellesutlysningen 2015:

Søkerseminar for Nord-Amerika, Nordområdeprogrammet, Nordisk-russisk samarbeid og Eurasiaprogrammet

Erasmus Charter

Løpende søknadsfrist:

Midler til forberedende besøk, Gjør Det!-programmet

mai

Erasmus+ Idrett samarbeidsprosjekter

mai

Arrangement:

Energy Science Week 2015 i Japan

Flere datoer: Pestalozzi

Om SIU

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) er eit forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet (KD), lokalisert i Bergen.

SIU er eit kompetansesenter som skal fremme internasjonalisering, kulturell kommunikasjon og internasjonal mobilitet i utdanningsløpet, samt samordne tiltak på nasjonalt nivå i samsvar med offisielle retningsliner for politikken på feltet. Senteret er Noregs kontor for internasjonale program og tiltak for fleire offentlege oppdragsgjevarar, samt program mot grunnopplæringa. SIU har og ansvar for å profilere Noreg som utdanningsnasjon og arbeidsland for forskarar.

Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim | (c) SIU
http://www.siu.no Meld deg av nyhetsbrevet