Nyhetsbrev fra SIU

Sent: Wednesday, October 28, 2015 4:47 PM
To: post@mnfa.uib.no
Subject: [POST@mnfa.uib.no] Nyhetsbrev fra SIU

Nytt partnerskapsprogram med universiteter i utviklingsland

Regjeringen foreslår å innføre et nytt partnerskapsprogram for samarbeid med universiteter i land i Sør. Norske universiteter og høyskoler inviteres med på arbeidet med å utforme ordningen.

I statsbudsjettet for 2016 foreslår regjeringen å omprioritere midlene som i dag brukes på kvoteordningen. Kvoteordningen innebærer at studenter fra utviklingsland og Øst-Europa kan få støtte av Lånekassen for å ta en grad ved norske læresteder.

– Målet er å legge til rette for bedre samarbeid med utviklingsland om utdanning og forskning, sier Bjørn Haugstad, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

Les saken om det nye partnerskapsprogrammet

Ny strategi: Samarbeid med viktige kunnskapsnasjoner

Brasil, Russland, India, Kina, Sør-Afrika og Japan er ikke land Norge tradisjonelt sett har samarbeidet mye med innen høyere utdanning og forskning. Det ønsker regjeringen å gjøre noe med.

Utveksling åpnet dører

Som sekstenåring reiste Siri Lill Mannes rett fra ungdomsskolen på Vestlandet på utveksling til en videregående skole i Australia. Dette første møtet med en ny kultur ga henne verdifull internasjonal erfaring.

Nitten miljøer får de første INTPART-midlene

Fremragende utdannings- og forskningsmiljøer fra hele landet med samarbeidspartnere fra hele verden har nådd frem i konkurransen om 70 millioner i den første INTPART-utlysningen.

Vil ha tettare dialog

SIU vil ha tettare dialog med utvekslingsorganisasjonane om saker kor elevar har hatt det vanskeleg under opphaldet sitt.

Statsbudsjettet om internasjonalisering av utdanning

Omlegging av kvoteordninga og oppretting av eit nytt partnarskapsprogram er nokre av dei største endringane på internasjonaliseringsfeltet i statsbudsjettet.

Byggjer digital kompetanse

Folkeuniversitetet Øst byggjer digital kompetanse ved å sende tilsette på internasjonale konferansar om e-læring. Målet er ei uunngåeleg digitalisering av vaksenopplæringa.

Videregående utdanning i heile verda

Kjenner du til nokon som kan vera interessert i å ta vidaregåande saman med elevar frå heile verda? United World Colleges (UWC) Norge inviterer potensielle søkjarar, deira føresette og andre interesserte til informasjonsmøte i høve opptaket for 2016.

1 Arrangere Pestalozzi-seminar
1 International Partnership in Academia – an Ethical Challenge?
16 Introduksjons- og søknadsskriveseminar i Molde
1 Prosjektetablering i Erasmus+ sentraliserte tiltak
3 Virtuelt kontaktseminar – Skole og fag- og yrkesopplæring
31 Forberedende besøk Gjør Det!
1 Internasjonaliseringskonferansen 2016
2 Erasmus+ studentmobilitet
2 Erasmus+ mobilitet for ansatte i skolesektoren
2 Erasmus+ mobilitet for ansatte i voksenopplæringen
Flere datoer: Pestalozzi

Om SIU

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) er eit forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet (KD), lokalisert i Bergen.

SIU er eit kompetansesenter som skal fremme internasjonalisering, kulturell kommunikasjon og internasjonal mobilitet i utdanningsløpet, samt samordne tiltak på nasjonalt nivå i samsvar med offisielle retningsliner for politikken på feltet. Senteret er Noregs kontor for internasjonale program og tiltak for fleire offentlege oppdragsgjevarar, samt program mot grunnopplæringa. SIU har og ansvar for å profilere Noreg som utdanningsnasjon og arbeidsland for forskarar.

Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim | (c) SIU
http://siu.no Meld deg av nyhetsbrevet