Lansering: nye retningslinjer for NENT og NESH

• Når: Onsdag 27. april kl. 9-11
  • Hvor: Høgskolen i Oslo og Akershus, Rom 318, 3. etg., Pilestredet 46 (hovedbygningen HiOA)
  • Meld deg på her: www.etikkom.no/nyeretningslinjer

Retningslinjene har vært på en omfattende høringsrunde og blitt revidert i henhold til nasjonale og internasjonale utviklinger. Sammen med relevant lovgivning utgjør retningslinjene det sentrale rammeverket for all forskning i Norge.

Retningslinjene er rådgivende og er skal bevisstgjøre forskere om anerkjente forskningsetiske normer, synliggjøre mulige dilemmaer og bidra til refleksjon og debatt om forskningsetiske spørsmål. Målet er at retningslinjene er godt kjent på forskningsinstitusjonene og blant andre relevante aktører, og at de brukes i undervisning og i arbeidet i forskningsetiske utvalg ved institusjonene.

Innledninger ved:

• Statssekretær Bjørn Haugstad, Kunnskapsdepartementet
  • Øyvind Mikkelsen, leder av Den nasjonale forskningsetiske komite for naturvitenskap og teknologi (NENT)
  • Bjørn Hvinden, leder av Den nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH)
  • Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen
  • Ann-Helén Bay, dekan ved Fakultet for samfunnskunnskap, Høyskolen i Oslo og Akershus
  • Göran Collste, professor i tillämpad etik, Linköpings universitet

Velkommen!