Nyhetsbrev fra SIU

SIU

Minister varsler endringer i høyere utdanning

– Vi har for mange små og sårbare fag, for mye intern konkurranse mellom fagmiljøer og for tynt spredt finansiering, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da han lanserte regjeringens planer for høyere utdanning og forskning.

– Mye er bra i norsk høyere utdanning og forskning, men kvaliteten er for variabel. Regjeringen har høye mål, og det er behov for endringer.

Les hele saken.

Internasjonaliseringskonferansen: Påmeldingsfrist 1. februar

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen åpner årets konferanse. NHO-direktør Kristin Skogen Lund er hovedinnleder på konferansens andre dag.

– India: Et viktig og vanskelig marked

Handelshøyskolen BI har drevet aktiv studentrekruttering i India i fire år. Erfaringene er blandede, så nå vurderes en kursendring.

Hvor går europeisk høyere utdanning?

– Globalt samarbeid er et av EUAs vekstområder. Det er i vår egen interesse å støtte globale partnere i å bygge kapasitet.  Det er også i vår interesse å samarbeide med USA, Kina og Brasil, sier EUAs Lesley Wilson. Hun kommer til Internasjonaliseringskonferansen 2014.

Erasmus+: Registrering i deltakerportal

Utlysningen i Erasmus+-programmet er kommet, og om få dager lanseres også søknadsskjemaene på siu.no. Før du kan søke om støtte, må institusjonen din registreres i en egen deltakerportal.

På blomstertur i Europa

– Turen ble fantastisk, sier blomsterdekoratør Gjertrud Marie Jensen, som var på studieopphold i Tyskland og Italia.

Midler til samarbeid med Bulgaria, Estland, Slovenia og Spania

Jobber du innen høyere utdanning og ønsker å starte eller utvide europeisk samarbeid?

Inspirert til Brasil-samarbeid

I samarbeid med Universitetet i Oslo arrangerte SIU nylig et inspirasjonsseminar om akademisk samarbeid med Brasil.

30.01.2014 Søkerseminar for grunnopplæringen: Erasmus+: Påmeldingsfrist
01.02.2014 Internasjonaliseringskonferansen 2014: Påmeldingsfrist
03.02.2014 Søkerseminar for høyere utdanning: Erasmus+: Påmeldingsfrist
03.02.2014 Informasjonsdag om Erasmus+ Idrett, Brussel 4. februar
01.03.2014 Norgeskunnskap i utlandet: institusjonsstøtte
01.03.2014 Scheme for Norwegian studies abroad: institutional grant
23.04.2014 Årskurs i fransk: Søknadsfrist
Flere datoer Pestalozzi

Om SIU

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) er eit forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet (KD), lokalisert i Bergen.

SIU er eit kompetansesenter som skal fremme internasjonalisering, kulturell kommunikasjon og internasjonal mobilitet i utdanningsløpet, samt samordne tiltak på nasjonalt nivå i samsvar med offisielle retningsliner for politikken på feltet. Senteret er Noregs kontor for internasjonale program og tiltak for fleire offentlege oppdragsgjevarar, samt program mot grunnopplæringa. SIU har og ansvar for å profilere Noreg som utdanningsnasjon og arbeidsland for forskarar.

Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim | (c) SIU

Meld deg av nyhetsbrevet