Fagseminar om fusk og plagiat 19. juni 2014

Den samlede studieadministrasjonen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet står bak denne serien av seminar. Hensikten er å bidra til kompetanseheving gjennom utveksling av erfaringer, viktig litteratur og ideer.

Med elektroniske hjelpemidler er muligheten for å kopiere andres tekster større enn den var tidligere. I tillegg er det generelt en økende bruk av skriftlige innleveringer som delvurdering eller obligatorisk aktivitet på emner. Derfor er det viktig med fokus på fusk og plagiat, både for å oppdage plagiering og fordi det kan virke preventivt overfor andre studenter.

Både for å bidra til å utvikle en god kultur for håndtering av mistanke om plagiering, og sikre en god saksbehandling av slike saker ved fakultetet vil vi ha et fagseminar der vi tar for oss følgende tema:

•    Hva er fusk, og når skal mistanke om fusk og plagiat tas videre?
Har det f.eks. betydning om studenten er på bachelornivå eller masternivå? Skal man reagere likt på «interne» studenter og studenter med utdanning fra institusjoner utenfor Norge?

•    Hvordan skal mistanke om fusk og plagiat håndteres på instituttet?

På seminaret vil seniorrådgiver ved Universitetsdirektørens kontor, Per Gunnar Hillesøy, snakke om disse temaene. Vi vil også diskutere hva fakultetet bør gjøre for å sikre god og enhetlig saksbehandling ved fakultetet.

Det presisereres at seminaret er for alle ansattegrupper, men vil ha et hovedfokus på den studieadministrative gruppen og de emneansvarlige lærere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Ansvarlige for seminaret er:

Førstekonsulent Birthe Gjerdevik

Seniorkonsulent Kristin Kalvik

Tid: 19. juni 2014 kl. 13.15-15.00

Sted: Seminarrom π4(Pi i fjerde), Realfagbygget, 4. etg.