Konferanse om samfunnsperspektiver på energi- og klimaomstilling

Fredag 5. desember 2014, kl. 9 – 16
Lite Auditorium, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Fosswinckelsgate 6
Omstilling i klimavennlig retning forutsetter både naturvitenskapelig kunnskap om klimasystemene og samfunnsvitenskapelig kunnskap om politiske, økonomiske og kulturelle forhold. Samfunnsvitenskapene har en sentral rolle å spille i å utvikle kunnskapen som trengs for å handle i forhold til klimaendringene.

I forbindelse med strategiprosessen på UiB, hvor klima og energi disku­teres som et nytt satsingsområde, inviterer vi til en tverrfaglig konferanse på Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Konferansen vil samle ulike fagmiljøer til diskusjon om samfunnsviten­skapelige perspektiver på klima og energiomstilling, og hvordan fremme forskningssamarbeid med naturvitenskap.

PROGRAM
Velkommen og innledning: arrangører, dekan Knut Helland
Ordstyrer: Jan Erik Askildsen, Institutt for økonomi
Innlegg: Eystein Jansen: Strategi for klima og energisatsingen ved UiB

Innledere:
Dag Elgesem, Institutt for informasjons- og medievitenskap
Kjetil Rommetveit, Senter for vitenskapsteori
Pål Davidsen og Erling Moxnes, Systemdynamikk
Eirik S. Amundsen, Institutt for økonomi
Håvard Haarstad, Institutt for geografi
Elisabeth Ivarsflaten, Institutt for sammenliknende politikk
Ståle Knudsen, Institutt for sosialantropologi
Inga Berre, Matematisk institutt, leder av utvalg for strategi for bærekraftig energiforskning ved Mat.Nat.-fakultetet

Paneldebatt: Samfunnsvitenskapens rolle i tverrfaglig energi- og klima­forskning (Endre Tvinnereim, Ingrid Foss Ballo og Kerim H. Nisancioglu).

Lunch serveres. Vi ber derfor om påmelding til Håvard Haarstad: havard.haarstad@geog.uib.no