Nansenfondet og de dermed forbundne fond

Søknadsfristen til Nansenfondet og de dermed forbundne fond er 15. januar 2015, med utde-ling samme år. Man kan søke fra 1. desember 2014. Alle må søke elektronisk. Søknadsbe-handlingen administreres av Unifor – Forvaltningsstiftelsen for fond og legater ved Universitetet i Oslo: https://www.unifor.no/. For mer informasjon gå til Nansenfondet og de dermed forbundne fonds hjemmesider: http:// www.nansenfondet.noFondene støtter fri vitenskapelig forskning. De gir ikke utdannelsesstipend eller tillegg til forskningsstipend og bare unntaksvis arbeidsstipend.

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning
Frist 10. februar hvert år

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning deles ut av Nansenfondet og de dermed forbundne fond på Det Norske Videnskaps-Akademis årsmøte i mai. Belønningen kan tildeles norske forskere, eller forskere fast bosatt i Norge, som har levert vitenskapelige bidrag av internasjonal betydning på meget høyt nivå.

Belønningen består av et pengebeløp (pt. NOK 300.000), et diplom og Nansenmedaljen for fremragende forskning. Belønningen deles ut hvert år, men alternerer mellom humaniora og samfunnsfag og innen realfag og medisin. I 2015 skal belønningen deles ut innen realfag og medisin.

Forslagsrett har medlemmer av Det Norske Videnskaps-Akademi og forøvrig professorer ved våre universiteter og vitenskapelige høyskoler.

Forslag til prisvinnere med kort begrunnelse (maks. 2 sider A4) samt CV og liste over publikasjoner sendes Nansenfondet og de dermed forbundne fond, Det Norske Videnskaps-Akademi, Drammensveien 78, 0271 Oslo.

Spørsmål kan rettes til styresekretær;
Line Therese Nævestad
Tlf.: 22 12 10 96 eller e-post: l.t.navestad@dnva.no.

Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere

Belønningen som består av et pengebeløp (pt. NOK 100 000) og et diplom kan tildeles norske forskere eller forskere fast bosatt i Norge, som ennå ikke har fylt 40 år. For øvrig gjelder samme regler som for Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning.
Line Therese Nævestad
Seniorrådgiver