Forskningsrådets konferanse om kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken

forskningsradet

Gjerrige på kunnskap?

Hvordan akademia bidrar til samfunns- og næringsutvikling og
hvordan vi best måler bidraget

1. februar 2015 9.30-15.30
    Hotel Bristol, Kristian IV’s gate 7, 0164 Oslo

Vitenskapelig ansatte er gjerrige på kunnskap. De tar i liten grad ansvar for samspill med omverden og en bredere samfunnsmessig utnytting av kunnskapen. Det gjelder særlig bruk av kunnskap i næringslivet. Det er i alle fall inntrykket om man kun ser på hvor få forskere som bidrar til å kommersialisere kunnskap og hvor lite private aktører finansierer av forskningen ved universiteter og høgskoler.

Men går man litt mer i dybden avtegnes et annet bilde. Konferansen vil presentere et mer helhetlig og nyansert bilde av hvordan akademia samspiller med samfunns- og næringsliv, og effektene av dette samspillet. Internasjonale forskere på feltet og forskere fra Forskningsrådets FORFI-program gir innspill til en mer målrettet politikk for å sikre at kunnskap i form av forskningsresultater, utdannede kandidater og ideer til nye produkter og tjenester, kommer samfunnet til gode.

Legger vi for stor vekt på samspillsformer som benyttes relativt lite, og har vi for lite kunnskap om hvordan samspillet egentlig fungerer? Bør det utvikles nye virkemidler for å sikre bedre kunnskapsflyt? Bør norske universiteter utfordres til å demonstrere effektene av sin virksomhet på en mer systematisk måte, slik det britiske og svenske systemet legger opp til?

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen gir sitt bud på hvordan hans regjering vil legge til rette for økt samspill. Sentrale aktører på feltet utfordres til debatt om hvordan de kan bidra til en mer målrettet policy for kunnskapsflyt.

Påmelding til konferansen

Program FORFI konferanse