Nyhetsbrev fra SIU

To: post@mnfa.uib.no
Subject: [POST@mnfa.uib.no] Nyhetsbrev fra SIU

SIU

Internasjonaliseringskonferansen for grunnopplæringen: Meld deg på

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. NHO-direktør Kristin Skogen Lund. Tidligere TV2-nyhetsanker Siri Lill Mannes. Dette er blant personene du vil møte når SIU inviterer til konferanse i Oslo 11. og 12. november.

Påmeldingen har nå startet for høstens store begivenhet for alle som jobber med internasjonalt samarbeid i grunnskolen.

«Internasjonalt samarbeid: Verdi for den enkelte og relevans for samfunnet» er tittelen på konferansen.

Les mer om konferansen her.

Stort utbytte, men mangler møteplasser

Norske grunnskoler som deltar i internasjonalt samarbeid, har stort utbytte. Men mange skoler mangler informasjon og arenaer for å diskutere og arbeide med internasjonalisering.

Framleis midlar til internasjonalt utdanningssamarbeid

SIU minnar om at vi har lyst ut midlar i fire ulike program for samarbeid i høgare utdanning: Nord-Amerika, Nordområda, Russland og Eurasia. I tillegg kjem midlar til prosjektetablering innen Erasmus+.

Konferanse: Utanlandske studentar – ein ressurs for Noreg

Velutdanna menneske er løysinga for ein framtidig og stadig meir internasjonal arbeidsmarknad i sterk endring. SIU arrangerer nasjonal leiarkonferanse for å diskutera korleis Noreg kan rekruttera dyktige utanlandske studentar – og korleis få dei til å bli.

Reis ut, oppdag deg selv

Før elevene drar på utveksling utenlands, har de sterke skolefaglige forventninger: De vil anvende fremmedspråk og lære mer om kultur. Vel hjemme igjen innser elevene at: Jo, disse forventningene ble innfridd, men mest av alt har de lært om seg selv, og vokst som individ.

Erasmus+ kapasitetsbygging: Muligheter for midler

Tre norske fagmiljøer fikk støtte i årets søknadsrunde i Erasmus+ kapasitetsbygging. Professor Harsha Ratnaweera ved NMBU leder et stort internasjonalt prosjekt om vannressursforvaltning og vann- og avløpsrensing.

Kontaktseminar: – Som uforpliktende speed dating

Irene Nikolaisen fra Folkeuniversitetet Øst dro på kontaktseminar i Brüssel i fjor. Hun nøler ikke med å anbefale andre å hive seg rundt og delta på et kontaktseminar i høst.

Brasilianske studenter lærer av Statoil

– Det har vært viktig for oss å erfare hvordan man arbeider sammen i team, og hvordan vi kan bruke vår individuelle kompetanse til å utvikle nye idéer sammen. Vi har lært mye om å ta demokratiske beslutninger, sier Raul Quinzani.

1 Ledige utenlandslektorat i norsk språk og litteratur
1 Eurasia – såkornmidlar for førebuande besøk og søknadsførebuingar
16 Nordic Master Programme
16 Gjør det!-seminar
18 Arctic Research and Studies 2015-2017
23 Nordisk-russisk samarbeid
23 Nord-Amerika: prosjektmidler
23 Nordområdeprogrammet
1 Nordplus Nordiske språk
1 Nordplus Junior og Nordplus Voksen, forberedende besøk
Flere datoer: Pestalozzi

Om SIU

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) er eit forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet (KD), lokalisert i Bergen.

SIU er eit kompetansesenter som skal fremme internasjonalisering, kulturell kommunikasjon og internasjonal mobilitet i utdanningsløpet, samt samordne tiltak på nasjonalt nivå i samsvar med offisielle retningsliner for politikken på feltet. Senteret er Noregs kontor for internasjonale program og tiltak for fleire offentlege oppdragsgjevarar, samt program mot grunnopplæringa. SIU har og ansvar for å profilere Noreg som utdanningsnasjon og arbeidsland for forskarar.

Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim | (c) SIU
http://siu.no Meld deg av nyhetsbrevet