Nyhetsbrev fra SIU

siu-nyhetsbrev

– Internasjonalisering er nødvendig

Den ferske HiOA-rektoren Curt Rice vil gjøre norsk utdanning og arbeidsliv mer internasjonalt. Han er en av innlederne på konferansen «Internasjonale studenter – en ressurs for Norge», som blir arrangert i Oslo 26. oktober.

– Internasjonale studenter bidrar med kunnskap, perspektiver og erfaringer som er svært verdifulle for en mangfoldig institusjon. De har et annet ståsted og utgangspunkt enn norske studenter, sier Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Les hele saken her.

Internasjonaliseringskonferansen for grunnopplæringen: Viktigste møteplass

– Vår ambisjon er å etablere konferansen som årets viktigste møteplass for alle som jobber med internasjonalisering i grunnopplæringen, sier Siv Andersen, avdelingsdirektør på SIU.

Færre studenter drar på utveksling til utlandet

Stadig flere norske studenter velger å ta hele utdanningen i utlandet, mens færre reiser på utveksling.

Filosofisk kokk inntar København

Som kokkelærling i Bergen fikk Simon Selliseth prøve seg i tre måneder på den verdensberømte restauranten Noma i København. Nå, to år senere, er han tilbake i København for å starte egen restaurant.

Til Caen med Troll

Troll-midler gjorde det mulig for 23 elever og tre lærere fra Nordahl Grieg videregående skole i Bergen å tilbringe ni dager ved Collège Lycée Expérimental (CLE) i Caen, Normandie.

Liv Marie skal representere Norge i Irland

Rundt 100 elever fra hele Norge var samlet under Europeisk ungdomsparlament i Bergen i september, for å løse politiske problemer i Europa.

Sett av datoen for IK16

Tema for IK16 er «Internasjonalisering i omstilling», og konferansen vil finne sted på Universitetet i Stavanger 9.–10. mars.

30 Oppstarts- og erfaringsseminar for strategiske partnerskap i Erasmus+
1 Studiebesøk i Helsinki – “Management, leadership and cooperation in secondary education (general education and VET)”
12 Informasjonsmøte 2015 om internasjonalisering i grunnopplæring
15 Trollstipend
19 Konferanse: Internasjonale studenter – en ressurs for Norge
19 Kontaktseminar i Roma, Italia
25 Kontaktseminar i Ericeira, Portugal
26 Eurasia-programmet flerårige prosjekter
1 Midler til prosjektetablering knyttet til sentraliserte tiltak under Erasmus+
31 Gjør det! Forberedende besøk (løpende søknadsbehandling)
Flere datoer: Pestalozzi

Om SIU

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) er eit forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet (KD), lokalisert i Bergen.

SIU er eit kompetansesenter som skal fremme internasjonalisering, kulturell kommunikasjon og internasjonal mobilitet i utdanningsløpet, samt samordne tiltak på nasjonalt nivå i samsvar med offisielle retningsliner for politikken på feltet. Senteret er Noregs kontor for internasjonale program og tiltak for fleire offentlege oppdragsgjevarar, samt program mot grunnopplæringa. SIU har og ansvar for å profilere Noreg som utdanningsnasjon og arbeidsland for forskarar.

Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim | (c) SIU
http://siu.no Meld deg av nyhetsbrevet