NYHETSBREV FRA PERSONVERNOMBUDET FOR FORSKNING VED NSD – HØST 2013 (NO)

NSD er personvernombud for forskning for din institusjon. Det betyr at prosjekter som omfattes av meldeplikten skal meldes til NSD. Meldeplikten ved behandling av personopplysninger er lovpålagt, og prosedyren med melding til NSD er avtalt med institusjonen.

Brosjyre om meldeplikten

Brosjyren inneholder generell informasjon om meldeplikten, samt vår kontaktinformasjon.

Test om prosjektet er meldepliktig
Er du usikker på om prosjektet ditt er meldepliktig? Prøv gjerne vår uformelle meldeplikttest.
Dersom du er fagansvarlig eller veileder for studenter som skal gjennomføre prosjekter som kan omfattes av meldeplikten, ber vi om at du videreformidler informasjon om brosjyren og meldeplikttesten til dem det gjelder.

Studentprosjekter
På grunn av stor økning i antall meldinger fra studenter på bachelornivå oppfordrer vi institusjonene til å gi studentene opplæring i å gjennomføre prosjekter uten å registrere personopplysninger. Les mer om hvordan det kan gjøres her.

Foredrag og innlegg fra personvernombudet
Personvernombudet kan tilby informasjon om meldeplikten for ansatte og stipendiater. Vi kan skreddersy informasjon for enkelte faggrupper eller tema. Vi kan unntaksvis holde innlegg for studenter, forutsatt at fagansvarlig er til stede. Institusjonen dekker reiseutgiftene, foredraget er gratis.

Kontakt seksjonsleder Katrine Utaaker Segadal 55 58 35 42/ katrine.segadal@nsd.uib.no, eller sentralbord 55 58 81 80.

Konsesjonsplikt
Noen prosjekter krever konsesjon. Vi anbefaler at prosjekter som krever konsesjon meldes til oss i god tid før oppstart, og ber om at du tar kontakt med oss i forkant eller så snart prosjektet har fått et prosjektnummer.

Kontaktperson er spesialrådgiver Lis Tenold 55 58 33 77, eller sentralbord 55 58 81 80.

Oppdragsforskning/forskning med korte frister
Dersom prosjektet er et oppdrag med korte frister, så ber vi om at du tar kontakt med oss i forkant eller når prosjektet har fått prosjektnummer.

Send en e-post til personvernombudet@nsd.uib.no eller kontakt sentralbord 55 58 81 80 for spørsmål om prioritering.

Helseforskning
Dersom du er usikker på om prosjektet ditt er omfattet av helseforskningsloven finner du mer informasjon her.

Kontaktperson er seniorrådgiver Anne-Mette Somby tlf. 55 58 24 10, eller sentralbord 55 58 81 80.