Gemini – forskningsnytt fra NTNU og Sintef

gemini

Riktige svinger kan avgjøre gullkampen
Riktig svingteknikk i nedoverbakkene kan avgjøre kampen om medaljene i Sotsji. Norske forskere arbeider med å finne den mest effektive svingmetoden på ski.

Jakter på grønn glid
Norske forskere jakter på framtidas skismurning i samarbeid med SWIX. Planen er å få både mer miljøvennlig smurning og bedre glid.
Les artikkel

Demokrati på jobben under press
Den norske modellen med stor arbeiderinnflytelse på industriarbeidsplassen er under press fra standardiserte, internasjonale organisasjonsmodeller. Men det betyr ikke nødvendigvis at tradisjonene for industrielt demokrati forvitrer.
Les artikkel

Nå skal du og jeg overvåke miljøet
Miljøinformasjon om CO2, svevestøv og pollen skal ikke bare samles inn av noen få målestasjoner. Nå skal syklister, bussjåfører og hvermannsen i Oslo delta.

Avslører mysterier i polarnatta
Ekstreme operative utfordringer forener biologer og teknologer når mysterier i havet i polarnatta skal avsløres.

Gjennombrudd i matteundervisningen
En metode som er hentet fra helsevesenet, løfter elevenes nivå i matematikk. Levanger videregående skole har prøvd ut metoden med hell.
Les artikkel

Reisen for tronen og landet
Christian Frederik reiste hastig til Trondhjem på nyåret 1814. Den danske arveprinsen og stattholder i Norge ville redde tronen og gjøre Norge selvstendig.
Les artikkel

God ledelse gir bedre lærere
– Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring», sier Eirik J. Irgens.

Les flere nyheter på Gemini.no

Om du ønsker å skreddersy nyhetsbrevet ditt, velger du hvilke temaer du vil ha nyheter fra ved å klikke på «oppdatere abonnementsdetaljer»

Hvis du ikke ønsker å motta flere nyhetsbrev fra oss, meld deg enkelt av under her.